Artikler fra Skovdyrkeren, Skovdyrkernes medlemsblad

Nye kræfter i spidsen for juletræerne

01.10.2019

Henning Post er ansat som ny direktør for Green Product A/S, der afsætter Skovdyrkernes juletræer og klippegrønt. Ambitionerne er høje. Selskabet skal udvikles, og salget skal øges. Men medlemmerne kommer ikke til at mærke omvæltninger i det daglige.

Henning Post (49) er ny direktør for Green Product A/S. Han har en lang karriere bag sig som juletræsskovfoged i Skovdyrkerne Midt.

 

Tekst og foto: Jens Mathiasen

Det er en mand med solid erfaring og branchekendskab, som nu har sat sig i direktørstolen hos Green Product.

Den nye direktør er Henning Post. Han er 49 år, og har siden han blev ansat, været en del af juletræsteamet i Skovdyrkerne Midt.

Den solide erfaring håber Henning Post at kunne trække på i sin nye stilling.

- Jeg har arbejdet med dyrkning og salg af juletræer og klippegrønt i en stor del af min karriere. De mange år har givet et netværk og et godt forhold til kunderne. Den erfaring håber jeg at kunne drage nytte af i min nye stilling, siger Henning Post.

Netop erfaringen blev fremhævet, da selskabets bestyrelse offentliggjorde Henning Post som ny direktør. Det var i midten af august.

- Henning kender branchen, virksomheden og Skovdyrkernes værdigrundlag til bunds. Han er seriøs og arbejdsom og har de bedste forudsætninger for at føre Green Product A/S videre frem, lød det fra bestyrelsesformand Søren Christiansen i en pressemeddelelse.

Selskabet skal udvikles

Den nye direktør har store ambitioner for den fortsatte udvikling af Green Product.

- Det har altid motiveret mig at arbejde med salg, kunder og juletræer. Vi skal sælge flere træer i Green Product - og vi skal lykkes med at gøre det på en god måde, så vi kan se både vores medlemmer og vores kunder i øjnene, siger Henning Post.

En af opgaverne bliver at videreudvikle virksomheden.

- Vi har en helt unik konstruktion, hvor de lokale skovdyrkerforeninger varetager rådgivning og hjælp til medlemmernes produktion. Den konstruktion er særdeles værdifuld, og den skal vi fastholde, lyder det.

- Men vi skal samtidig udvikle Green Product, sådan at selskabet står stærkest muligt i forhold til at servicere vores medlemmer og vores kunder. Den udvikling glæder jeg mig til at tage fat på, fortsætter han.

 

Markedet er hårdt lige nu, og der er stort udbud af træer i markedet. Men den nye direktør tror på en fremtid for dansk juletræsproduktion

Mange år med juletræer

Henning Post har lang anciennitet hos Skovdyrkerne. Han blev færdiguddannet som Skov- og Landskabsingeniør i 1996. I juli samme år blev han ansat som skovfogedassistent ved den daværende Skovdyrkerforeningen Østjylland.

Året efter blev han skovfoged og fik skovpart og ansvar for medlemmer. Interessen for juletræer har han haft igennem hele sin karriere.

- I de første år assisterede jeg jævnligt den daværende Green Product-direktør Jens Dalgas. Det var spændende, og jeg var med på kunderejser med videre. Derigennem fik jeg opbygget både interesse og kundenetværk, fortæller Henning Post.

I 2014 fik han ansvar for juletræsteamet i Skovdyrkerne Midt, hvor han har haft en vigtig rolle som rådgiver og dyrkningskonsulent.

- Med den nye stilling i Green Product glæder jeg mig til at kunne fokusere fuldt ud på juletræer og klippegrønt. Det er her min største interesse ligger, fastslår Henning Post.

 

Nedslag i Henning Posts karriere. ● 1992 Starter på Skovskolen som skovtekniker ● 1996 Ansat som skovfogedassistent i Skovdyrkerforeningen Østjylland ● 1997 Skovfoged ved Skovdyrkerforeningen Østjylland ● 2019 Direktør for Green Product

Priserne skal nok vende

Henning Post bliver direktør for et selskab, der afsætter træer i et meget vanskeligt marked. Priserne har været lave i flere sæsoner, men den nye direktør er ikke i tvivl om, at markedet vil blive bedre.

- Priserne kommer op. Det er der ingen tvivl om. Men om det sker om to, fire eller fem år - det er umuligt at fastslå. Men der er helt sikkert en fremtid i Danmark for produktion af juletræer i høj kvalitet, siger han.

Han tilføjer, at der lige nu er store tilplantningsårgange til salg i markedet.

- Den pukkel skal vi have solgt ud af markedet, inden vi for alvor ser bedre priser, lyder vurderingen.

I det nuværende marked opfordrer han dyrkerne til at holde fokus på deres omkostninger.

- Der er ingen lette løsninger lige nu. Man skal gøre det nødvendige, så man får solgt så mange kvalitetstræer som muligt pr. hektar. Men mit råd er, at man holder skarpt øje med omkostningerne, men samtidig gør det nødvendige, lyder det fra Henning Post.

Samtidig opfordrer han til, at man som producent stiller sig selv spørgsmålet: Hvorfor skal en kunde køre fra eksempelvis Sydtyskland og op til min kultur?

- Det handler om, at man skal have høj kvalitet på hylderne, at der er ryddet op og præsentabelt på ejendommen, at læsseforholdene er gode og så videre. Det er alt sammen vigtige faktorer for et godt salg i det nuværende marked, siger Henning Post.

 

Green Product er et salgs- og eksportselskab, ejet af de danske skovdyrkerforeninger. ● Green Product har som formål at sikre afsætningen af medlemmernes produktion af juletræer og klippegrønt. Selskabet har hovedkontor i Ry. ● Virksomheden er en af Danmar

Juletræer på hjemmefronten

Privat bor Henning Post ved Nørre Snede på en landejendom. Han er gift med Mie og sammen har de to drenge på 14 og 16 år. Fritiden går med jagt, fiskeri, badminton og fodbold.

I fritiden slipper han heller ikke juletræerne helt. Tre hektar på ejendommen er tilplantet med rødgran som juletræsproduktion, foruden lidt nordmannsgran-juletræer og nobilis til klippegrønt.

Henning Post starter officielt op i stillingen som ny direktør 1. oktober i år. Han afløser Brian Boeberg, som pr. 1. august er ansat som direktør i SilvaTrees Danmark ApS.