En del af bøgekævlerne fra den store skovning på Lundsgaard (se de to foregående artikler i Skovdyrkeren) blev opskåret og forarbejdet i forskellig grad på Davinde Savværk. Herfra er emner og halvfabrikata blevet leveret til bl.a. danske møbelfabrikker, hvor det hele så er blevet til danske møbelklassikere.

Kaj Bojesen er i særdeleshed kendt for sin abe, som findes i rigtig mange hjem ikke bare i Danmark. Mange andre dyr og andet kunsthåndværk er det i tidens løb blevet til. Fine stykker der er blevet til samlerobjekter.

Kaj Bojesen er i særdeleshed kendt for sin abe, som findes i rigtig mange hjem ikke bare i Danmark. Mange andre dyr og andet kunsthåndværk er det i tidens løb blevet til. Fine stykker der er blevet til samlerobjekter.

I forrige århundrede blev der designet, arkitekttegnet, mange moderne danske møbler. De blev fremstillet typisk på to måder. Enten som det der benævnes snedkermestermøbler eller som industrimøbler. De første er, som navnet antyder, unikke og blev fremstillet af en mindre kreds af medlemmer af Københavns Snedkerlaugs Møbelsnedkerafdeling. De var dyre og med ofte komplicerede samlinger, og hvis overhovedet der blev brugt skruer, var disse som regel skjulte. Kostbare, og for de få, var møblerne naturligvis. I perioden 1927 – 1966 kunne de ses på laugets møbeludstillinger. Blandt designerne finder man navne som Wegner, Finn Juhl, Børge Mogensen, Piet Hein, Arne Jacobsen m.fl.

Blandt de førende danske møbelfabrikker, der fik deres gennembrud i 50’erne kan nævnes Fritz Hansen, Søborg møbelfabrik, Fredericia Stolefabrik, Carl Hansen og Søn m.fl. Ovenfor ses facaden på Fritz Hansens udstillingslokaler i Store Valkendorfsgade, København. Selve produktionen af møbler foregår i dag hovedsageligt i Polen og kun i mindre omfang på virksomheden i Allerød, hvor det hele begyndte.

Fælles for mange af arkitekterne var, at de også tegnede til møbelindustrien, der typisk fremstillede enkelte udvalgte møbler i serier og med et design, der i produktionen lettere lod sig producere industrielt. ”Samlesæt”, blev en mulighed, en lidt hyppigere brug af skruer også, noget der gjorde det lettere at pakke og forsende møblerne. Følgelig blev de også betydeligt billigere og dermed tilgængelige for et langt bredere publikum og åbnede for eksport af Danish Design.

Vil man vide mere om de danske møbelklassikere kan Den store danske møbelguide anbefales. Den har bl.a. givet inspiration til dele af denne artikel.

I processen med at få placeret kvalitetsmøbler i danske hjem spillede FDB en afgørende rolle. Det begyndte i 1942, da Fællesforeningen for Danske Brugsforeninger oprettede et møbelkontor, med den dengang 28-årige arkitekt Børge Mogensen som leder. Han lagde vægt på, at møblerne, der blev tegnet til FDB, skulle have en meget høj brugsværdi. En stol skulle frem for alt være god at sidde i og dernæst en ”stilfærdig æstetisk nydelse”- ikke bare flot. Det kommercielle gennembrud for danske arkitekttegnede møbler, der kunne betales, evt. på en afdragsordning, kom i 50’erne. I det årti udvikledes eksporten særligt til USA i hastigt tempo, og møbelfabrikkerne begyndte også at samarbejde med mindre kendte designere.

Mange af møbelarkitekterne lavede andet end stole og borde fx tæpper, lamper og kunsthåndværk, som var med til at styrke brandet Danish Design internationalt. Bedst kendt blandt den tids kunsthåndværkere er nok Kaj Bojesen, der på møbelfronten kun lavede en serie børnehavemøbler.

Artiklen er skrevet af:

Blandet, dyrket skov i efterårsfarver

Skovdyrkerne

Mere om Skovdyrkerne

Læs også andre artikler fra Skovdyrkeren Øerne #75

Læs andre artikler inden for Råtræ