Artikler fra Skovdyrkeren Øerne, Skovdyrkernes medlemsblad

Juletræssæson 2020

02.02.2021

Hvordan er det gået med salget?

Afsætningsmæssigt landede vi på 405.000 træer, hvilket er en forøgelse af vores salg på 30%. Vi har igen i år erobret markedsandele i et presset marked, samtidig med at vi har afvist kunder, der ville købe til meget lave priser. Prismæssigt ligger vi på samme niveau som i 2019, dette var forventeligt, da der stadig var (for) mange træer på markedet i 2020.

Efter sæson 2018 vedtog Skovdyrkerne Øerne, at vi ville yde en ekstra indsat for at afsætte flest muligt af vores medlemmers træer til de priser, som vi vurderer, er gældende i markedet. I 2019 øgede juletræsteamet salget med 30% i forhold til 2018 og afsatte 310.000 stk.

På den baggrund var vi spændte på at se, om væksten kunne fortsætte i 2020.

Sæson 2020 startede ultimo juli, hvor de første kulturer blev mærket, herefter var der fuld fokus på opmærkning til de kunder, vi havde lavet forhåndsaftaler med. Vi fik relativt hurtigt afstemt priser og kvalitet. Salgsarbejdet blev en løbende proces og sluttede først, da de sidste træer var læsset i uge 51.

Afviklingsmæssigt har juletræssæsonen 2020 udfordret vores følelsesregister fra denne ene yderlighed til den anden. Først i november havde vi en god fornemmelse i maven, og var klar til at bestige det bjerg, der lå foran os velvidende, at der ville opstå uforudsete hændelser. Sådan plejer det jo at være. Men at forestille sig at den franske præsident ville lukke landet ned, en uge inde i sæsonen, hvor vi var i gang med at klargøre de første 70.000 træer netop til Frankrig, havde vi ikke på nogen måde forestillet os.

Efter en lang weekend, hvor juletræsteamet lettere groggy arbejdede på få et overblik, var vi klar til kamp. Det franske marked åbnede, og der blev sat turbo på i forhold til alle entreprenører, medlemmer og øvrige samarbejdspartnere. Det øvrige europæiske marked var stadig nervøst. Partier blev sat på pause, og et par dage senere blev der skreget efter de samme træer. Denne ”stop and go” situation gjorde ikke afviklingen lettere. Det medførte bl.a. en øget kommunikation med kunderne, hvilket måske i sidste ende var en fordel, da de oplevede en god efterspørgsel, og søgte ekstra træer, som vi gerne ville og kunne levere.

Tilbagemeldingen fra vores kunder har generelt set været tilfredshed med de kvaliteter, der er leveret, og at de stort set selv har haft udsolgt på pladserne i europæiske byer.